Kategorie
Štítky
Videa
Seznam videií
MLÁTILÍK A PRŮŠOVÁ SE VRACÍ NA RADNICI; SEKUNDOVAT JIM BUDE „PŘEBĚHLÍK“ SKALA. Na lednovém jednání františkolázeňského zastupitelstva (30.1.2023) bylo po čtyřech měsících od komunálních voleb, po předchozích dvou neúspěšných pokusech, zvoleno nové vedení města. Starostkou se stala L.Průšová (Sdružení místních), místostarosty I.Mlátilík (Sdružení místních) a O.Skala (PRO). V pětičlenné městské radě je pak doplňují R.Iterský (Sdružení místních) a MUDr.Kropáček (ANO). Ke zvolení nového vedení města došlo těsnou většinou osmi hlasů všech zastupitelů Sdružení místních, hnutí ANO a překvapivě též hlasem „staronového“ místostarosty Skaly (PRO). (volba vedení města cca od 20. min. videozáznamu) Zvolení nového vedení města přitom předcházel návrh hnutí ALTERNATIVA na volbu městské rady, založené na spojení hnutí PRO, Fajn Frantovky a ALTERNATIVA, ve složení: starosta J.Kuchař (PRO), místostarosta P.Černý (FF) a řadoví členové městské rady D.Moosová (PRO), J.Adámek (FF) a A.Šmídová (ALT). Z důvodu trestního stíhání a střetu zájmů dosavadního místostarosty Skaly tento návrh s jeho účastí v radě města nepočítal. To pak bylo zřejmě důvodem samovolného zběhnutí O.Skaly do „koalice“ s „Mlátilíkovci“ a hnutím ANO, které mu mimo jiné zaručilo udržení jeho dosavadní pozice místostarosty. O.Skala, ač dlouhodobě se prezentující jako „mlátilíkobijec“, tak navázal na pochybné a chatrné spojenectví hnutí PRO s Mlátilíkovým sdružením již v letech 2020 až 2022 po vypovězení koalice s ALTERNATIVOU. Návrh ALTERNATIVY na volbu vedení města přitom vycházel z povolebních jednání s hnutím PRO a FF, v rámci kterých ALTERNATIVA opakovaně předložila svou představu o personálním modelu vedení města a deklarovala obecné podmínky pro obsazování jednotlivých radničních funkcí s cílem zajistit městu efektivní a hospodárné řízení. To mělo být založené na vzájemné osobní důvěře zástupců jednotlivých politických uskupení s důrazem na omezení střetu zájmů, neúměrné kumulace funkcí a trestně stíhaných osob ve vedení města. Ve svých návrzích byla ALTERNATIVA po celou dobu jednání konzistentní s preferencí úspornějšího modelu vedení města pouze s jedním místostarostou a ochotou se vzdát i svého vlastního nároku na post místostarosty. V zájmu nalezení dohody na volbě nového vedení města sama ALTERNATIVA učinila řadu ústupků. Naopak právě O.Skala své stanovisko k personálnímu modelu vedení města, zejména pak v otázce jeho (ne)účasti v radě města, v průběhu jednání opakovaně měnil a paralelně zřejmě vyjednával o svém možném spojení s „Mlátilíkovci“ a hnutím ANO. Osoby stižené trestním stíháním v souvislosti se správou věcí veřejných by neměly ve slušné společnosti v komunálních volbách vůbec kandidovat, natož se aktivně ucházet o veřejné funkce. V tomto si O.Skala nezadá právě ani se staronovými (místo)starosty Mlátilíkem a Průšovou, u kterých orgány činné v trestním řízení v souvislosti s převody městských nemovitostí v letech 2006 až 2014 shledali naplnění znaků trestného činu se škodou na městském majetku min. ve výši 20 mil. Kč. Z důvodu promlčení těchto skutků se však trestní odpovědnosti nakonec vyhnuli. Problémem O.Skaly přitom není „pouze“ jeho trestní obžaloba v kauze dotačních podvodů „ROP Severozápad“, ale i jeho bezprecedentní střet zájmů z důvodu jeho úzké pracovní vazby na společnost ALGON, jež je pravidelným účastníkem a dodavatelem městských veřejných zakázek. Pominout nelze ani dřívější svévolné jednání O.Skaly ve věci budoucího provozu městské výtopny, pro které byl v roce 2016 pod tlakem svých vlastních spolustraníků „odejit“ z funkce starosty města. „Problémem“ Františkových Lázní, jak je O.Skalou a jemu věrnými veřejnosti „předhazováno“, skutečně není hnutí ALTERNATIVA, nebo snad dokonce sám „alternativní“ zastupitel Fiala, usilující o hospodárný a transparentní chod města ve prospěch občanů a veřejného zájmu, ale právě lidé jako pánové Mlátilík, Skala a jiní jim podobní, kteří pod heslem „makáme pro město“ jej mají za pouhou hračku naplňování svých osobních zájmů, pochybného politického byznysu a kamarádšaftů. To vše s nevídanou „schopností“ dohodnout se s kýmkoliv na čemkoliv a demagogickým překrucováním faktů „ohýbat“ městskou realitu a vylepšovat svůj vlastní obraz. BŮH OCHRAŇUJ FRANTIŠKOVY LÁZNĚ!
Františkovy Lázně – Ustavující zastupitelstvo (24.10.2022)
FRANTIŠKOVY LÁZNĚ ZATÍM BEZ NOVÉ „VLÁDY“
Poprvé po komunálních volbách 2022 se sešlo františkolázeňské zastupitelstvo. Nově ve složení celkem patnácti zastupitelů (5x Sdružení místních, 3x PRO, 3x Fajn Frantovky, 2x ANO, 2x ALTERNATIVA). Ač byla na programu zastupitelstva volba nového vedení města, ke zvolení starosty, místostarosty(ů), ani dalších členů (nově zřízené) městské rady, zatím nedošlo. Z jednání zastupitelstva vyplynulo, že mezi jednotlivými politickými uskupeními v rámci povolebních vyjednávání nedošlo zatím k žádné koaliční dohodě, která by v zastupitelstvu některým uskupením zajišťovala většinový mandát. Žádné konkrétní návrhy na obsazení jednotlivých radničních funkcí tak nebyly zatím vůbec předloženy. Zastupitelé se neshodli ani na modelu vedení města, tj. na počtu místostarostů a uvolněném nebo neuvolněném způsobu výkonu jednotlivých radničních funkcí.
(Poznámka: počátek jednání zastupitelstva až od cca 49 min. záznamu)
Františkovy Lázně – Zastupitelstvo (5. 9. 2022)
ZASTUPITELÉ DALI ZELENOU „MILIARDOVÉMU“ PROJEKTU „REHA-KLINIKY“
Zářijové jednání františkolázeňského zastupitelstva bylo posledním před podzimními komunálními volbami. Jedním z hlavních bodů bylo projednání výběru „investora“ a „zasmluvnění“ projektu realizace a provozu rehabilitační kliniky v nevyužívaném a chátrajícím objektu Luisiných Lázní. V rámci předpokládané investice ve výši cca dvou miliard Kč by mělo dojít nejen k revitalizaci stávajícího objektu lázní, ale i k výstavbě nové rehabilitační části. Vedle zdravotnické části by měl objekt kliniky zahrnovat též část „univerzitní“. Dle koncesní smlouvy by město mělo dát objekt lázní „investorovi“ k jeho revitalizaci a následnému provozu kliniky na dobu skoro padesáti let.
Projednání realizace „Reha-kliniky“ provázela živá diskuse. Ta se týkala zejména otázky financování projektu a solventnosti a věrohodnosti „investora“, společnosti Villa Orso s.r.o., a současně také některých právních otázek a potenciálních rizik smluvního vztahu mezi městem a „investorem“. Sporné může být i dodržení potřebné zákonné procedury na straně města při předjednávání projektu. Výběr „investora“ a schválení koncesní smlouvy pak bylo přijato těsnou většinou hlasů zastupitelů, kdy pro tento návrh hlasovali „pouze“ všichni zastupitelé za hnutí PRO a zastupitel Šnajdauf (Alternativa). Případná realizace projektu kliniky pak podléhá ještě předchozímu kladnému stanovisku Ministerstva financí.
Zastupitelé mimo jiné schválili také realizaci nového městského „infocentra“ v dosud nevyužité budově bývalé lázeňské „Polikliniky“, opravu střechy na budově Městské knihovny a rozšíření multimediální učebny ZUŠ o „nahrávací studio“. I přes rozpor s územním plánem pak byly opakovaně schváleny také některé prodeje městských pozemků.
Františkovy Lázně – Zastupitelstvo (27. 6. 2022)
Jednalo se o první jednání zastupitelstva po překvapivém květnovém odvolání místostarostky Průšové (Sdružení místních). Předmětem jednání byla mimo jiné podpora „Akčnímu plánu města pro udržitelnou energii a klima“ a převody některých městských pozemků. Živá diskuse pak provázela projednání záležitosti výběrového řízení na ředitele(ku) Městského muzea a zejména pak otázka budoucího provozu městské výtopny ve světle současné energetické krize. Jednání se bohužel neobešlo bez nevybíravého, avšak opakovaně nijak výjimečného, chování a osobních útoků zastupitele Mlátilíka (Sdružení místních).
Františkovy Lázně – Zastupitelstvo (28.3.2022)
RADNIČNÍ SPOR O ODVOLÁNÍ ŘEDITELE MUZEA; NAVÝŠENÍ POČTU ZASTUPITELŮ; HUMANITÁRNÍ POMOC UKRAJINĚ; KONTROVERZNÍ ZÁMĚRY PRODEJE POZEMKŮ
Téměř dvě a půl hodiny se na březnovém františkolázeňském zastupitelstvu jednalo o stížnosti ve věci odvolání ředitele Městského muzea Š. Odstrčila. Vedle muzejní části Městské muzeum zahrnuje též hrad Seeberg a přírodní rezervaci SOOS. Kontroverze vzbuzující odvolání ředitele muzea z rozhodnutí starosty města J. Kuchaře (PRO) bylo pravděpodobně vyústěním dlouhodobějších osobních a pracovních sporů uvnitř muzea a rozporného pohledu starosty města a ředitele muzea na jeho řízení a vnitřní organizaci (spekuluje se, že starosta přistoupil k odvolání z důvodu ukončení pracovního poměru jednoho ze zaměstnanců muzea). Odvolání ředitele muzea, které je jinak výlučnou pravomocí starosty, vyvolalo rozkol i mezi samotným starostou a místostarosty O. Skalou (PRO) a L. Průšovou (Sdružení místních). Zástupci Mlátilíkova Sdružení místních pak prostřednictvím místostarostky Průšové v průběhu zastupitelstva vyvinuli umělou snahu tento ryze „radniční“ spor přenést na další řadové zastupitele a domoci se na základě jimi předneseného návrhu (obecně nemožné) revize starostova rozhodnutí.
Zastupitelé Alternativy, kteří nebyli v dané kauze jakkoliv osobně ani politicky zainteresováni, vyjádřili politování nad způsobem řešení a vygradování personální situace v muzeu, jež nevrhá dobré světlo na její aktéry ani na město samotné a vystavuje muzeum na začátku turistické sezóny možné personální nestabilitě a provozní nejistotě. Alternativa současně odmítla veřejné zneužívání muzejní kauzy (zejména ze strany Sdružení místních) k politické kampani a vyzvala vedení města (v němž má i Sdružení místních v osobě místostarostky L. Průšové své zastoupení) k nalezení akutního řešení muzejní situace v zájmu města, a to např. nastavením transparentních podmínek budoucího výběrového řízení na funkci ředitele muzea (v němž nemusí být vyloučena ani účast ředitele dosavadního). Odmítnutí v danou chvíli formálně nesmyslného návrhu místostarostky Průšové na usnesení zastupitelstva pak zástupci Alternativy vyjádřili dočasným odchodem z jednacího sálu.
Znamená rozkol na úrovni vedení města v muzejní kauze (poté, co zastupitelé Sdružení místních, zřejmě záměrně, opakovaně nedorazili na lednové ani únorové zastupitelstvo) další trhlinu v politickém spojenectví hnutí PRO s I. Mlátilíkem, jež bylo potvrzeno nedávnou volbou místostarostky Průšové, a které mělo městu údajně zajistit politickou stabilitu..?
Zastupitelé dále pro další komunální volební období (2022 – 2026) rozhodli o navýšení počtu městských zastupitelů ze současných jedenácti na patnáct. Navýšení zastupitelů by mělo znamenat obnovení městské rady. Ta v důsledku snížení počtu zastupitelů v roce 2010 na maximální nejnižší možnou hranici (z iniciativy tehdejšího starosty Mlátilíka) v podmínkách Františkových Lázní absentovala a většina jejích, jinak velmi rozsáhlých, pravomocí byla vykonávána výlučně starostou města. To pak v mnoha případech vzbuzovalo kontroverze a oslabovalo transparentnost při rozhodování ve vedení města. Zastupitelé Alternativy o rozšíření zastupitelstva zřízení městské rady usilovali již pro volení období 2018 – 2022, nicméně tento návrh se nesetkal s dostatečnou podporou tehdejšího koaličního partnera (hnutí PRO)
Zastupitelé rozhodli též o vyčlenění finančních prostředků z rozpočtu města ve výši 1 mil. Kč na náklady města spojené s poskytováním humanitární pomoci uprchlíkům před válkou na Ukrajině. Společnými hlasy zastupitelů hnutí PRO a Sdružení místních pak byly opakovaně, v rozporu s územním plánem a negativním stanoviskem odboru správy majetku, schváleny některé záměry prodeje městských pozemků.
Františkovy Lázně – Zastupitelstvo (9.2.2022)
DALŠÍ ZÁMĚRNÁ ABSENCE ZASTUPITELŮ MLÁTILÍKOVA SDRUŽENÍ MÍSTNÍCH?; OPĚTOVNÁ PARALÝZA ZASTUPITELSTVA; ZMĚNA ÚZEMNÍHO PLÁNU PŘIJATA JEN TĚSNOU VĚTŠINOU
Únorové jednání zastupitelstva (9.2.) mělo nahradit lednové zastupitelstvo (31.1.), které bylo bez jednání rozpuštěno. Důvodem zrušení lednového zastupitelstva byla překvapivá absence většiny zastupitelů z Mlátilíkova Sdružení místních včetně v prosinci nově zvolené místostarostky L. Průšové. Přítomni nebyli ani pořizovatel a projektant územního plánu města, jehož změny měly být na zastupitelstvu projednány. Zastupitelé za Sdružení místních však nedorazili ani na únorové zastupitelstvo a nevyužili ani možnost on-line připojení.
Hnutí PRO v čele se starostou Kuchařem tak opakovaně nemělo dostatek hlasů na přijetí některých svých návrhů. S velkými obtížemi byly po opakovaném hlasování (za přispění hlasů zastupitelů Alternativy) přijaty též procedurální záležitosti, bez nichž nelze zastupitelstvo konat. Opakující se nepřítomnost Mlátilíkových zastupitelů se pak vzhledem ke všem okolnostem jeví jako záměrná. Důvodem mohly být právě zamýšlené a dlouhodobě diskutované změny územního plánu. Ty byly nakonec schváleny jen těsnou většinou hlasů zastupitelů hnutí PRO a zastupitele F. Šnajdaufa (Alternativa), který se na přípravách těchto změn, jako někdejší místostarosta města, podílel.
Znamená opakovaný exces zastupitelů Sdružení místních trhliny v politickém spojenectví hnutí PRO s I. Mlátilíkem, jež bylo potvrzeno nedávnou volbou místostarostky Průšové, a které mělo městu údajně zajistit politickou stabilitu..?
Františkovy Lázně – Zastupitelstvo (13.12.2021)
MÍSTOSTAROSTKOU ZVOLENA L. PRŮŠOVÁ Z MLÁTILÍKOVA „SDRUŽENÍ MÍSTNÍCH“; POTVRZENÍ KOALICE HNUTÍ „PRO“ A „SDRUŽENÍ MÍSTNÍCH“; ROZPOČET SE SCHODKEM 83 MILIONŮ; PŘEDSEDOU KONTROLNÍHO VÝBORU MUDR. GAVLAS
L. Průšovou do funkce druhé místostarostky podpořili čtyři zastupitelé hnutí PRO (Kuchař, Skala, Slavíková, Gavlas) a všichni zbývající členové Sdružení místních (Mlátilík, Iterský, Maška) /cca od 25. min záznamu /. K volbě druhého místostarosty došlo překvapivě po té, co bylo na předchozích zastupitelstvech na návrh zastupitele Mlátilíka opakovaně jednáno o odvolání starosty Kuchaře. Přiznány přitom byly dřívější pravidelné schůzky současného starosty a místostarosty (O. Skala) se zastupiteli Sdružení místních a jejich společná dohoda na rozpadu bývalé radniční koalice (PRO + ALTERNATIVA) a následné skryté podpoře „menšinové vlády“ hnutí PRO. Starosta Kuchař, ač jeho způsob vedení radnice je dlouhodobě rozporuplný, však nakonec ve funkci setrval a zároveň se stal poslancem.
Místostarostka Průšová by měla funkci vykonávat „neuvolněně“, tj. při výkonu svého zaměstnání. Tímto způsobem svou funkci vykonává již také dosavadní první místostarosta Skala (ředitel hotelu MONTI). Pominout nelze ani jeho trestní obžalobu v kauze dotačních podvodů a trvalý střet zájmů (úzká vazba na ALGON). Při současné kumulaci funkcí starosty a poslance J. Kuchařem to fakticky zakládá stav, kdy ani jeden ze tří funkcionářů ve vedení města nebude svou funkci vykonávat na „plný úvazek“. Zastupitelé ALTERNATIVY považují takový model vedení města za nehospodárný a neúčelný, kdy již dříve sami vyzvali hnutí PRO k personálním změnám na radnici a poskytnutí záruk transparentního chodu města s tím, že na zachování dosavadní radniční situace nemají zájem se personálně jakkoliv podílet.
L. Průšová byla místostarostkou a následně koaliční zastupitelkou již v letech 2006 – 2014. Spolu s tehdejším starostou Mlátilíkem tak nese mimo jiné odpovědnost za rozsáhlé spekulativní prodeje městských nemovitostí (kino, technické služby, dům dětí, hotel Slovan, bytové domy v centru města, rozsáhlé městské pozemky), včetně kontroverzního pronájmu městské výtopny, demolice přírodního divadla nebo devastace tenisových kurtů. Nejen že některé z uvedených prodejů byly učiněny ve prospěch firmy ovládané I. Mlátilíkem, ale byly současně předmětem trestního vyšetřování. Orgány činné v trestním řízení u L. Průšové a ostatních tehdejších členů městské rady, včetně starosty Mlátilíka, opakovaně konstatovaly spáchání trestného činu „porušování povinnosti při správě cizího majetku“ se způsobenou škodou městu min. 20 mil. Kč. V důsledku promlčení uvedených skutků se však odpovědné osoby trestnímu stíhání nakonec vyhnuly. Jiné trestní a občanskoprávní kauzy, mající původ v době starostování I. Mlátilíka, však i nadále probíhají. Ustanovení L. Průšové do funkce místostarostky tak vyvolává důvodné obavy z případného ovlivňování těchto kauz.
Na prosincovém zastupitelstvu byl dále schválen rozpočet města na rok 2022 se schodkem cca 83 mil. Kč (předpokládaný konečný schodek za rok 2021 je cca 25 mil.). Po několika měsíční nefunkčnosti kontrolního výboru byl jeho předsedou zvolen MUDr. Gavlas (PRO). Schváleny byly též nové odpadové vyhlášky, včetně navýšení poplatků za svoz komunálního odpadu. V rozporu s územním plánem a stanovisky odboru správy majetku došlo také k prodeji některých městských pozemků.
Františkovy Lázně – Zastupitelstvo (27.10.2021)
STAROSTA KUCHAŘ OPĚT ČELIL NÁVRHU NA ODVOLÁNÍ; NAVRŽENO BYLO I ODVOLÁNÍ MÍSTOSTAROSTY SKALY; MLÁTILÍK POTVRDIL PRAVIDELNÉ SCHŮZKY S KUCHAŘEM A SKALOU A SKRYTOU PODPORU HNUTÍ PRO
Na návrh Mlátilíkova Sdružení místních bylo opakovaně jednáno o odvolání starosty Kuchaře (PRO). Ten čelil obdobnému návrhu již na zářijovém zastupitelstvu, kde odvolání neprošlo jen těsnou většinou hlasů. K odvolání starosty nedošlo ani tentokrát, kdy pro něj hlasovali pouze čtyři zastupitelé za Sdružení místních.
Ještě před projednáním odvolání starosty neprošel na program zastupitelstva paralelní návrh zastupitelů ALTERNATIVY na odvolání místostarosty Skaly (PRO) /čas 0:03 záznamu/. Důvodem návrhu byla zejména jeho trestní obžaloba v kauze dotačních podvodů ROP Severozápad a trvalý střet zájmů (pracovní vazba na společnost ALGON, která je pravidelným účastníkem veřejných zakázek). Při následném rozhodování o odvolání starosty se tak zástupci ALTERNATIVY (L. Fiala a F. Šnajdauf) zdrželi hlasování /čas 1:12 záznamu/.
Při projednávání odvolání starosty zastupitel Mlátilík potvrdil nejen pravidelné schůzky zastupitelů Sdružení místních se starostou Kuchařem a místostarostou Skalou (mimo jiné také v hotelu MONTI a SAVOY) a svou aktivní účast na loňském rozpadu radniční koalice (PRO a ALTERNATIVA) včetně odvolání tehdejšího místostarosty Šnajdaufa (prvotní podnět údajně vzešel od starosty Kuchaře), ale i následnou skrytou podporu Kuchařovy menšinové městské „vlády“ /čas 0:26 záznamu/. Tato podpora trvala údajně až do skryté rozepře v souvislosti s neúspěšnou nominací nových zástupců města do dozorčí rady CHEVAKu, kdy měl být zastupitel Fiala „vyměněn“ za Mlátilíkovi kandidáty R. Iterského a L. Průšovou (nominace byly formálně vadné a setkali se s nevolí některých akcionářů CHEVAKu).
Popsaným jednáním starosty Kuchaře a místostarosty Skaly tak byli zřejmě oklamáni nejen všichni voliči a sympatizanti hnutí PRO, které se v minulosti (podobně jako ALTERNATIVA) vyhraňovalo právě vůči Mlátilíkově „politice“, ale možná i někteří řadoví zastupitelé tohoto hnutí.
Činnost františkolázeňského zastupitelstva je v některých záležitostech důležitých pro chod města již dlouhodoběji paralyzována. Menšinová „vláda“ hnutí PRO, založená na nejisté toleranci Mlátilíkova „Sdružení místních“, nemá v zastupitelstvu opakovaně dostatečnou podporu. Již několik měsíců není funkční kontrolní výbor. Při současné neexistenci městské rady, jejíž pravomoci tak vykonává starosta, to zakládá relativně neomezený způsob „jednobarevného“ vládnutí a rozhodování /čas 0:38 záznamu/. Nejistotu radniční situace posiluje též nabytí poslaneckého mandátu starostou Kuchařem (kandidoval za STAN), který deklaroval zájem o souběžný výkon funkcí.
Na základě dřívější veřejné výzvy zastupitelů ALTERNATIVY došlo z podnětu hnutí PRO k jednání o řešení politické situace, v jejichž rámci ALTERNATIVA vznesla návrhy na personální změny ve vedení města a poskytnutí záruk transparentnosti a kontroly při rozhodování. Do konání říjnového zastupitelstva však nedošlo k žádné dohodě. ALTERNATIVA pak jasně deklarovala, že pokud nebudou na straně hnutí PRO vyvozeny alespoň dílčí politické (personální) důsledky stávající krizové situace (za jejíž vyvolání nese výlučnou odpovědnost stávající vedení města), není ochotna se na zachování současné radniční situace podílet a tuto jakkoliv legitimizovat /čas 0:47 záznamu/.
Bude i nadále Sdružení místních usilovat o odvolání starosty Kuchaře (jak opakovaně deklaroval zastupitel Mlátilík)? Bude i nadále paralyzován chod zastupitelstva? Anebo bude pokračováno v účelové „ad hoc“ koalici současného vedení města s Mlátilíkovým „Sdružením místních“? Některá rozporuplná rozhodnutí říjnového zastupitelstva (opakovaný prodej pozemků v rozporu s územním plánem a negativním stanoviskem odboru správy majetku) by tomu mohla nasvědčovat.
Františkovy Lázně – Zastupitelstvo (14.9.2021)
STAROSTA KUCHAŘ ČELIL NÁVRHU NA ODVOLÁNÍ; KONEC SKRYTÉ KOALICE HNUTÍ PRO A MLÁTILÍKOVA SDRUŽENÍ MÍSTNÍCH???
Na františkolázeňském zastupitelstvu (14.9.2021) bylo neočekávaně rozhodováno o odvolání starosty Jana Kuchaře (PRO). Tento mimořádný bod byl na program zařazen na návrh zastupitele Mlátilíka (Sdružení místních) až těsně před zahájením jednání.
Projednání návrhu na odvolání starosty provázela živá diskuse. Zastupitelé za Alternativu upozornili zejména na dlouhodoběji paralyzované rozhodování zastupitelstva v některých záležitostech založené na menšinové „vládě“ hnutí PRO. Opakovaně nejsou schvalovány návrhy v některých záležitostech důležitých pro chod města, včetně procesních podmínek jednání zastupitelstva (střednědobý rozpočet, rozpočtové změny, údržba městského majetku atp.). Namítány byly též kontroverzní prodeje pozemků v rozporu s územním plánem. Již několik měsíců je také nefunkční kontrolní výbor, tj. orgán určený předně ke kontrole činnosti starosty. Ve spojení s neexistencí městské rady, kdy většina jejích pravomocí přechází do rukou starosty, to v praxi zakládá neomezený způsob vládnutí. Ten pak vede k některým svévolným rozhodnutím starosty, porušování právních předpisů a neprůhledným výběrovým řízením. Dobré světlo na současné vedení města nevrhá ani trestní obžaloba místostarosty Skaly v kauze dotačních podvodů „ROP Severozápad“.
Paradoxem je, že současná situace byla vyvolána za významného přispění právě Mlátilíkova Sdružení místních, které ve spojení s hnutím PRO na podzim 2020 rozbilo tehdejší koalici, odvolalo místostarostu Šnajdaufa (Alternativa) a po několik měsíců tiše podporovalo Kuchařovu menšinovou „městskou vládu“.
Ještě před hlasováním o odvolání starosty zastupitelé většinově odmítli návrh zastupitele Lukáše Fialy (Alternativa) na přerušení zastupitelstva, kdy ten současně vyzval přítomné zastupitele k hledání konstruktivního řešení k zajištění řádného chodu města.
Samotné odvolání starosty pak jen těsně nezískalo potřebnou většinu hlasů, kdy pro odvolání hlasovali všichni zastupitelé za Sdružení místních a zastupitel Šnajdauf, všichni zastupitelé za hnutí PRO byli proti, a zastupitel Fiala (Alternativa) se zdržel hlasování; poukázal předtím zejména na omezenou možnost veřejnosti i zastupitelů seznámit se s předstihem s tak závažným bodem programu a varoval před účelovým politikařením na úkor města.
I přes neúspěch návrhu Sdružení místních deklarovalo, že o odvolání starosty je připraveno usilovat opakovaně i při dalších jednáních zastupitelstva.
Františkovy Lázně – Zastupitelstvo (30.6.2021)
HNUTÍ „PRO“ BEZ VĚTŠINOVÉ PODPORY; ROZŠÍŘENÍ PARKOVACÍCH ZÓN; PRODEJ POZEMKŮ NAVZDORY ÚZEMNÍMU PLÁNU; KONTROLNÍ VÝBOR STÁLE BEZ PŘEDSEDY; MÍSTOSTAROSTA SKALA VYZVÁN K REZIGNACI
Hnutí „PRO“ v čele se starostou Kuchařem na červnovém františkolázeňském zastupitelstvu nemělo opětovně dostatečnou podporu pro některé své návrhy. Jako předpoklad řádného jednání zastupitelstva tak nebyla zvolena návrhová komise a neproběhla kontrola plnění dříve přijatých usnesení. Schváleny nebyly ani některé navrhované rozpočtové změny jako navýšení výdajů na provoz (jinak uzavřeného) Společenského domu a mimořádné změny ve výdajích na revitalizaci „Smetanových sadů“. Jako nefunkční se při hlasování o těchto záležitostech ukázala do nedávna skrytě projevovaná koalice hnutí „PRO“ a Mlátilíkova „Sdružením místních“ (zastupitelé za „Sdružení místních“ nebyli kompletní a jednání zastupitelstva předčasně opustili).
I přesto právě zastupitel Mlátilík „poskytnul“ hnutí „PRO“ rozhodující hlas pro záměr prodeje městských pozemků v oblasti spojovací stezky mezi ulicemi Americká a O.Březiny. Záměr přitom nebyl v souladu s územním plánem a předchozí žádosti o prodej pozemků v dané lokalitě byly zastupitelstvem bez výjimky zamítány. Není pak bez významu, že nabyvateli prodaných pozemků by v tomto případě měli být rodinní příslušníci zastupitelky Průšové („Sdružení místních“).
Všemi přítomnými zastupiteli bylo také schváleno rozšíření parkovacích zón v oblasti ulic K. Čapka, Vančurova a Zelená, kde místní obyvatele dlouhodobě trápí nedostatek parkovacích míst.
Kontrolní výbor zůstal i nadále bez svého předsedy. O vedení orgánu dohlížejícího zejména na činnost starosty neprojevil opakovaně zájem žádný z řadových zastupitelů. Kontrolní výbor tak nemůže plnit svou funkci a chod města je v oblasti kontroly vedení města prozatím paralyzován.
V závěru jednání zastupitelstva byl na návrh zastupitele F. Šnajdaufa („Alternativa“) vyzván k rezignaci místostarosta O.Skala; ten těsně před výzvou jednání zastupitelstva opustil. Důvodem je zejména jeho obžaloba v kauze dotačních podvodů „ROP Severozápad“.
Zastupitelé mimo jiné schválili také lokální management plán pro UNESCO a zahájení přípravných prací pro demolici původních a dnes zchátralých objektů bývalého koupaliště Jadran.
Františkovy Lázně – Zastupitelstvo (31.3.2021)
ZASTUPITELÉ ODMÍTLI KONTROVERZNÍ „MARINGOTKU“ S OBČERSTVENÍM NA KOLONÁDĚ
Na jednání františkolázeňského zastupitelstva (31.3.2021) vyjádřili zastupitelé většinový nesouhlas s pokračováním dlouhodobě kontroverzního provozu mobilního občerstvení v blízkosti lázeňské kolonády. Na návrh zastupitelů „Alternativy pro Frantovky“ bylo zastupitelstvem zrušeno dřívější rozhodnutí – záměr starosty města Kuchaře (PRO) na obnovení pronájmu pozemku pro provoz občerstvení za zvýhodněných podmínek (200,- Kč/den) až do konce roku 2021.
Provoz občerstvení, resp. s ním spojený zábor veřejného prostranství, trvá fakticky již od května roku 2020 a byl až doposud bezplatný. Ač se fakticky jedná o dlouhodobý zábor pozemku, dělo se tak na základě opakovaně uzavíraných krátkodobých smluv mezi městem a provozovatelem (P. Weinfurter). Smlouvy byly přitom starostou města schvalovány vždy až se zpětnou účinností. Provozovatel občerstvení tak v mezidobí mezi jednotlivými smlouvami užíval zabraný pozemek v historickém jádru města opakovaně (řádově několik týdnů až měsíců) bez povolení. Tento protiprávní stav trvá též od počátku roku 2021 doposud, aniž by provozovatel respektoval několikeré výzvy městského úřadu k vyklizení pozemku. S provozem občerstvení v daném místě bylo v minulosti, zejména pak v letních měsících, spojeno také pravidelné rušení veřejného pořádku a nočního klidu, které bylo předmětem četných stížností a šetření policie.
Starostou města opakovaně schvalované zábory pozemku pro účely občerstvení za nápadně výhodných podmínek, včetně posledního (zastupitelstvem zrušeného) záměru pronájmu až do konce roku 2021, tak za popsaných okolností vyvolávají důvodné pochybnosti o zákonnosti a hospodárnosti postupu starosty města. Ten může, obzvláště pak za covidové situace, znamenat nejen nedůvodné znevýhodnění ostatních místních podnikatelů, ale i případný vznik škody na straně města.
Je tedy dlouhodobý provoz mobilního občerstvení v historickém jádru města za uvedených podmínek pro město skutečně vhodný a žádoucí? Vyloučeno přitom nemusí být využití tohoto typu občerstvení výlučně pro krátkodobé a jednorázové kulturní či společenské akce.
Františkovy Lázně – Zastupitelstvo (27.1.2021)
ODPUŠTĚNÍ PLATEB ZA PŘEDZAHRÁDKY; ITERSKÝ A PRŮŠOVÁ DO DOZORČÍ RADY CHEVAKU?; ODMĚNY PRO JEDNATELE A DOZORČÍ RADU VÝTOPNY
Z františkolázeňského zastupitelstva byl poprvé pořizován on-line přenos. Ten je přitom možné sledovat pouze v reálném čase konání zastupitelstva, záznamy tohoto přenosu nejsou městem již zpětně zveřejňovány.
Nepřiznaná koalice hnutí „PRO“ a Mlátilíkova „Sdružení místních“ byla v průběhu zastupitelstva opět patrná.
Společnými hlasy jejich zastupitelů bylo schváleno plošné odpuštění poplatků za „předzahrádky“, penále za dlužné nájemné a navýšení nájmů o inflaci pro všechny podnikatele paušálně předem na celý rok 2021. Městu v důsledku této ne zcela koncepční úlevy vznikla ztráta cca 800 tis. Kč. Někteří zastupitelé s přímou vazbou na provoz restaurací včetně předzahrádek (Mlátilík, Iterský, Průšová) jsou přitom v této věci v nebývalém střetu zájmů. Společnými hlasy zastupitelů „PRO“ a „Sdružení místních“ bylo také rozhodnuto o nominaci nových zástupci města do dozorčí rady společnosti CHEVAK, ve které mají Františkovy Lázně podíl. Za „Sdružení místních“ byli nominováni zastupitelé R. Iterský a L. Průšová a za hnutí „PRO“ P. Gavlas (syn zastupitele MUDr. Gavlase) a Z. Soukup (správce SOOSu). Odmítnuty přitom byly návrhy hnutí „Alternativa“ na nominaci zastupitele L. Fialy (dosavadní zástupce v dozorčí radě CHEVAKu) a Ing. Nezdary. Schválené nominace by měla ještě posvětit valná hromada společnosti CHEVAK s tím, že město bude v dozorčí radě usilovat o dvě až tři místa. Pikantní je přitom opětovná nominace P. Gavlase (dosavadní zástupce v dozorčí radě CHEVAKu), který byl společně se zastupitelem L. Fialou z dozorčí rady CHEVAKu bez udání důvodu již na předchozím prosincovém zastupitelstvu odvolán hlasy těch samých zastupitelů, kteří jej opětovně do dozorčí rady nanominovali. Obměna zástupců města v dozorčí radě CHEVAKu je tak další významnou personální změnou (po odvolání místostarosty Šnajdaufa a volbě R. Iterského předsedou kontrolního výboru) provedenou v součinnosti hnutí „PRO“ a „Sdružení místních“ po podzimních změnách na radnici.
Po deseti letech historicky sporného a nevýhodného pronájmu františkolázeňské výtopny soukromým společnostem (MH Energo / KG Energo), realizovaného tehdejším starostou Mlátilíkem, převzaly Františkovy Lázně (prostřednictvím své vlastní obchodní společnosti) od roku 2021 provoz výtopny a distribuci tepla opět do svých rukou. Přirozeně spolu s tím tak narostly jak časové tak odborné nároky na práci a odpovědnost jednatele výtopny (od června 2020 je jím JUDr. Josef Heyduk) i dozorčí rady výtopny (J. Kuchař, Z. Dančo, E. Chromá, Z. Jánský, E. Kastl). Zastupitelstvem schválené navýšení měsíční odměny (50 tis.) a poskytnutí mimořádné odměny (60 tis.) jednateli výtopny a stanovení měsíčních odměn členů dozorčí rady výtopny (3 až 5 tis.) je tak za předpokladu odpovědného a kvalifikovaného výkonu uvedených funkcí jistě oprávněné. Pominout však nelze neobvyklé postavení stávajícího jednatele výtopny, který vedle této městsky významné funkce, při současném výkonu jeho civilní profese (advokacie), městu za pravidelnou odměnu poskytuje také právní služby a vede přestupková řízení. Nebyl by tak pro plný městský provoz výtopny do budoucna přece jen vhodnější jednatel na „plný úvazek“ se spíše technickou nebo ekonomickou kvalifikací?